Flera gånger har boende i Svennevad vädjat till Trafikverket att sätta kameror på riksväg 51 som går genom samhället. Vad Trafikverket har gjort är att man monterat upp två fartdämpningshinder i var ände av RV51. Dessa blir nedkörda flera gånger/månad och nu orkar man inte ens anmäla varje gång eftersom det sker så ofta.
Interpellation från Börje Andersson (S)
Det är inte ett nytt bekymmer för 14 januari 2020 skrev Börje Andersson en interpellation till Kommunstyrelsens ordförande. Frågorna som ordförande fick svara på var följande.
- Har kommunen kommunicerat nuvarande sträckning av nya riksväg 51 med Trafikverket?
- Har kommunen för avsikt att verka för att Trafikverket beslutar att fortsätta riksväg 51:s fortsätta sträckning utanför Svennevads samhälle?
- Kan kommunen delge Trafikverket den oro som beskrivs i ovan angivna beskrivning, en oro som inte minst samhällsinnevånarna känner?
Delar av ordförandens svar.
Även trafiksituationen igenom Svennevad påtalades som en brist. I åtgärdsvalstudien bedömdes det att det inte är samhällsekonomiskt försvarbart att bygga en helt ny sträcka från norr om Svennevad till Finspång och enades om en målbild om hastighet 80 km/h på landsbygd ska genomföras och åtgärdsval ska ske efter detta.
I Samband med byggnationen av nya riksväg 51 genomförde Trafikverket några åtgärder som skulle förbättra trafiksituationen genom Svennevad, dels en gång- och cykelbro över ån i Svennevad, dels avsmalning av vägen genom ”chikaner”.
Det är inte ovanligt att man ser omkörningar på vägen genom Svennevad, ofta är det hastigheter långt över begränsningarna. Att gå på trottoaren upplevs otryggt då vägen efter ombyggnaden är så smal att lastbilar nästan tar sig upp på trottoarens kant.
Många lastbilschaufförer tycker det är olustigt med möten av andra lastbilar genom Svennevad just för att det är så trångt, det har hänt att lastbilarna kör så nära att backspeglar touchar.
En lösning som skulle göra de boende på orten mycket glada är om Trafikverket skulle prioritera vägen genom Svennevad nästa gång det är dags att äska medel för fartkameror.
Vad som skulle vara bättre än vanliga kameror är om man skulle sätta upp ”norska kameror” Streknings-ATK har utvecklats i Norge sedan 2002 och används i dag på många ställen i grannlandet.
Kamerorna mäter hastigheten från stolpe A till stolpe B, räknar ut medelhastigheten och har du kört för fort under den sträckan kommer du få böter även om du kör enligt skyltarna förbi kameran. Tyvärr är denna form av hastighetsmätning inte tillåten i Sverige.
Om vägverket nu inte väljer att prioritera sträckan genom Svennevad föreslår jag att kommunen sänker hastigheten till 30km/h. Trots att det är Trafikverket som bestämmer över vägen så har Hallsbergs kommun en trumf på handen och det är att inom tätbebyggt område sätter kommunen hastigheten på vägen (30km/h). Det vore spännande att höra vad Trafikverket anser om den lösningen. Givetvis blir det sedan polisens sak att sedan se till att hastigheten följs.